Djurgården Historik
Djurgårdens Brandstations historia, läs här
1876 inreddes en brandstation i stenhuset nr. 15 i kvarteret Trädgården vid Allmänna gränd. 1878 fanns där stationerade en korpral och tre brandkarlar. 1890 uppfördes invid spruthuset en tillbyggnad av trä. Där skulle en större brandstege förvaras.
1897 års utställning
1896 diskuterades om Djurgårdens brandstation skulle kunna förstärkas inför 1897 års konst- och industriutställning eller om man skulle bygga en ny station. Brandchefen framhöll att den förstärkning som behövdes — 10 å 12 man samt befäl, redskap och hästar — inte fick plats i den befintliga stationen och att en om- och tillbyggnad skulle bli minst lika dyr som ett nybygge. Eftersom ingen regleringsplan ännu var fastställd för Djurgården, var det inte lämpligt att bygga en permanent station av sten. En träbyggnad däremot kunde vid behov flyttas till en annan plats.
Förvaltningsutskottet för 1897 års utställning ombesörjde att brandchef Hollstn fick tillfälle att studera eldsläckningsanordningarna vid utställningen i Berlin 1896. Man erbjöd sig också att bidra med en summa pengar om Stockholms stadsfullmäktige lät uppföra en ny brandstation på Djurgården och förse den med manskap och utrustning under utställningstiden.
Ny brandstation i kvarteret Trädgården
Stadsfullmäktige beslöt 1896 att en ny brandstation skulle byggas på Djurgården, och i slutet av året började man uppföra en sådan. Platsen blev kvarteret Trädgården, snett emot den gamla stationen. Under tiden före och under utställningen 1897 hade brandkåren vakttjänst, först endast under dagen men snart dygnet runt.
Den nya stationen, en byggnad av trä, var klar för inflyttning 14 maj 1897. Den hade ett stort spruthus och stall med plats för tre hästar, telegrafrum och vaktrum samt bostäder. Djurgårdens gamla brandstation gjordes om till bekvämlighetsinrättning.
Under utställningstiden hade Djurgårdens brandstation två hästar samt en ångspruta. Sjöångsprutan St Erik låg vid en kaj inom utställningsområdet.
1913 fick stationen ett övningstorn och gymnastikredskap i spruthuset. 1922 fick man en brandbil, en gåva från Stockholms Stads Brandkontor.
2 mars 1927, samma dag som Östermalms nya brandstation invigdes, indrogs Djurgårdens brandstation.
Monica Eriksson
Samtliga fotografier från Röde Hanens arkiv
Djurgårdens brandstation 1913 |
|
Djurgårdens brandstation 1914 |
|
|
|
Filminspelning vid Djurgårdens brandstation |
|
Sista vakten på brandstationen 1927 Foto: Röde Hanens arkiv |
|
A 24 Motorspruta Scania.Vabis TI FWD 1919 Pump: 1000 l/m I tjänst 1919-1936 Foto: Röde Hanens arkiv |
|
På brandstationen Foto: Röde Hanens arkiv |
|
Foto: Röde Hanens arkiv | |
Foto: Röde Hanens arkiv | |
Foto: Röde Hanens arkiv | |
Foto: Röde Hanens arkiv | |
Artikel i Tidningen Kvällsstunden 1927 |
Brandstationen på Stockholmsutställningen Brandstationen låg på utställningsområdet nära Kavallerivägen på Djurgården.Stationen utgjordes av ett sovrum, ett dagrum tillika telegraf rum, fyra toaletter och en redskapshall.När stationen öppnade fanns bara en redskapskärra men från och med den 14 februari fanns en brandautomobil uppställd på området men kärran fanns kvar i reserv. Stationen var bemannad med en brandförman och fem brandmän, varav en automobilförare. Hans uppgift var att varje dag köra bilen 200 meter. Bilden (tv) är tagen dagen efter utställningen stängts, den 1 oktober. En månad senare stängde även brandstationen på utställningsområdet. |
Djurgårdens tillfälliga brandstation under tiden då Djurgårdsbron renoverades 1976 Foto: Röde Hanens arkiv |