Brandstationernas Utrustning
Persedlar (kommande om uniformer, hjälmar mm)
De första ångsprutorna vid brandkåren var av engelskt fabrikat (Merryweather)De första svenska ångsprutorna inköptes till brandkåren omkring 1880-talet, tillverkade vid Ljusne Voxna bruk. Brandkårens Ljusnesprutor förbättrades och moderniserades och inköptes nya. År 1900 hade brandkåren 4 st. 2 st på 1000 l/m och 2 st på 1500-2000 l/m. De större vägde ca 3 t och drogs av tre hästar. Uppeldningstiden fram till 7-8 kg tryck tog ungefär 7-8 min. De engelska ångsprutorna byttes sedemera ut mot svensktillverkade, då av Ludwigsbergs mekaniska verkstad som låg på söder i Stockholm.Klicka på länken för att läsa om Ludwiksberg |
|
Stockholmsstegen |
|
Stockholms första ångsprutaTillverkad av Ludwigsbergs mekaniska verkstad på söder i Stockholm |
Hästdragen handkraftssputa |
Mekanisk stege |
NAG 1912Tyngre automobilspruta av tyskt fabrikat och levererades av Viklunds velocipedfabrik i spetember 1912. Färdigmonterad med karosseri och materiel var den klar för utryckning sommaren 1913. Den var den första tyngre brandbilen inom Sveriges brandväsende. Motorn 45/65 hk och farten omkring 45-60 km |
Rökdykarmask anno 1906 |
Rökdykare modell Ä |
Stockholms brandkårs kolsyrespruta modell Lux 1915 (läs mer)
|
|
EllerhammarsprutanJohannes 1923 |
|
Flodsprutorna S:t Erik och Phoenix |
Flodsprutan S:t Erik |
Brandkårsdemonstration 1953En välkommen avkoppling för de middagsflanerande stockholmarna blev den uppvisning som Stockholms brankårer arrangerat utanför Nationalmuseum. Stora flodsprutan Phoenix ses här i full aktion ute på Strömmen den 29 maj 1953 Foto: Bertil Lindskog |
|
Av verkmästare J Bergendahl |